Ieder mens leert spelenderwijs praten, vanaf de dag dat hij geboren wordt.

Bij het verwerven van een vreemde taal krijgt de docent te maken met verschillen in aanleg, intelligentie, leeftijd, persoonlijkheid (zelfvertrouwen, inlevingsvermogen), ervaring en motivatie. Uit onderzoek is gebleken dat het aspect motivatie het belangrijkste is. Motivatie is ook de enige van deze 6 aspecten waar de docent invloed op kan hebben. Play2Talk is hiermee aan de slag gegaan. Omdat ieder mens spelen leuk vindt, (kinderen doen het uit zichzelf), zijn onze spellen zo gemaakt dat de cursist ermee wil spelen omdat het zo leuk is. Precies zoals je ooit je moedertaal geleerd hebt, zal de cursist spelenderwijs vanzelf gaan communiceren in de vreemde taal.

Ten behoeve van de voorbereiding op het NT2 staatsexamen is er al veel les –en oefenmateriaal op de markt gebracht. Bestudering van dat materiaal heeft ons er toe gebracht om voor een meer praktijkgerichte en laagdrempeliger benadering te kiezen. Wij, de ontwikkelaars, hebben onze expertise gebundeld en dat heeft ons gebracht tot een absoluut vernieuwend inzicht betreffende effectieve taalcoaching.

Wat wij ontwikkelen is niet een methode maar een lijn van zeer afwisselende taalspellen, die naast iedere bestaande methode gebruikt kunnen worden. Wij richten ons in de eerste plaats op de luistervaardigheid en de spreekvaardigheid van de vreemde taal. Coach en cursist kunnen, ongeacht het niveau van de cursist, onmiddellijk aan de slag met dit materiaal.

Al onze taalspellen bestaan voor het grootste gedeelte uit beeldmateriaal, vervaardigd door een illustrator met een lange staat van dienst. De duizenden getekende woorden, (zelfstandig naamwoorden, bijvoeglijknaamwoorden, werkwoorden etc), komen allemaal voor in de frequentielijsten van de gesproken Nederlandse taal en in de lijsten opgesteld voor NT2 op niveau van A1 - C2. (Ook voor analfabeten!)

In de verschillende spellen komen thema’s voor die betrekking hebben op het dagelijkse leven zoals familie, het openbare leven, (werk, beroepen, openbare instellingen), vrije tijd, reizen, het lichaam, op straat, locaties, natuur, relaties en meer. Aan de hand van deze thema’s zullen de cursisten letterlijk spelenderwijs hun weg vinden naar een geslaagde inburgering.

Bij ieder spel zit optioneel lesmateriaal met oefeningen, zelftoetsing en diverse speelwijzen ter verdieping. Hierin komen ook lees –en schrijfvaardigheid aan bod. Er zijn tevens vele oefeningen en suggesties voor speelwijzen met analfabeten in te vinden. Het optionele theoriegedeelte bevat basisgrammatica ten behoeve van eventuele coaching en voor de cursist zelf. Omdat wij de nadruk leggen op conversatievaardigheden en er nadrukkelijk vanuit gaan dat een taal leren ook een sociaal proces is, zijn de spellen (vooralsnog) niet digitaal ontwikkeld.

Het materiaal is geschikt voor docenten, coaches, inburgeraars en voor zelfstudie. Het is zowel individueel als in groepen te gebruiken. Het is geschikt voor alle doelgroepen; van volwassenen tot kinderen en van analfabeten tot gevorderden.

 

Na vele pilots is gebleken dat onze wezenlijk andere insteek bij het aanleren van een vreemde taal zeer doeltreffend is. Dat het aspect ‘humor’ het leren aanzienlijk veel makkelijker maakt is reeds door neurologen wetenschappelijk bewezen. Verschillende COA’s en NT2-docenten hebben dan ook aangegeven dat dit het materiaal is waarop zij zitten te wachten.

 

Referenties:

Research-Based Strategies to Ignite Student Learning-Judy Willis (2006)

Lightbown, P. M. & Spada, N. (2006). How Languages are Learned (third edition). Oxford: OUP